Mer semester

Nu är vi hemma igen efter en vecka på resande fot, vi har en vecka kvar av semestern och den ska vi nog spendera hemma. Kan vara ganska skönt att bara vara hemma också och göra dagliga utflykter, det härliga vädret verkar ska hålla i sig ett par dar till

Jag och mamma åkte till Sundsvall och bodde en natt på hotell för att gå en heldag på IKEA, alltid lika kul att åka dit. Hittade som vanligt massor med bra grejer och nu har Sune fått sig en riktig barnsäng som vi tänkte byta till under höster, han sover ännu i spjälsängen men eftersom de funkar så bra så tänker vi inte byta riktigt än.

Sen åkte vi upp till Lillsele, Sune hjälpte pappa att tvätta bilen och farfar att tvätta båten. Vi var även ute på helt fantastiska fiskekvällar och jag fick upp en megastor gädda, rekord för mig. Vågade nästan inte ta upp den själv, försökte ge spöet till Erik flera gången men han ville att jag skulle ta upp den

Sen kom Alva med familj och vi åkte tillsammans till Lycksele och djurparken, Sune var väl sisådär intresserad av djuren, än så länge är det roligare att klättra på stenar än klappa getter =). Det blev dock karusell premiär, det klassiska griståget som han älskade däremot var visst nästa tåg inte lika kul

Efter djurparken åkte vi upp till Storuman och umgicks med mormor och morfar, vi fikade även på nya fiket uppe på utsikten, som kortet visar så blev lilleman biten igen av en mygga tror jag på ögar så det svällde upp. På andra bilden laddar Sune inför färden mot Tärnaby och fjällvandring.

Första dagen regnade det så då åkte vi till badhuset i Hemavan istället men andra dagen var det bra väder så vi tog oss ut på en tur. Först åkte vi korgliften upp (ignorera Eriks solglasögon han har på sig, inte seriöst.. några gamla han hittade i Lillsele och promt skulle ha på sig) och vandrade resten av vägen upp, tyvärr vägrade Sune att sitta i bärryggsäcken, gallskrik hela tiden så vi fick bära honom upp i famnen och så gick han en kort bit själv. Vi var ganska slut på när vi kom upp och så var de samma visa ner igen, vägra åka på ryggen =(

Hemma igen och bad vid kyrkstugan

Idag har Erik varit borta hela dagen och inte kommit hem än, de har skatat och filmat inför en ny skatefilm med gubbgänget. Hoppas det gått bra så det blir premiär i höst =)

Erik 30 och semester

Tänk att de redan gått 1 vecka av semestern, tänkte visa lite vad vi hunnit med hittills.

Först kommer några bilder från Eriks 30 års fest, vi hade hyrt en lokal vid nydalasjön med jättefint läge och med lite piff där inne så blev de helt ok. Vi hade så tur med vädret så vi var nästan hela kvällen där ute. Alla som kom blev indelade i lag och sen var det tipsrunda, grillade hamburgare och lekar, mot slutet av kvällen var det tom några som simmade ut till bastuflotten. Det blev en lyckad kväll och superkul att så många kunde komma.

Vi har grillat med vänner och denna söta tjej hemma hos oss, klänningen som Alva har på sig här är bara sååå fin, synd att det inte finns lika fina killkläder

Testat havsbadet i Täfteå, var sådär men helt ok och det är ju nära oss

Vi har varit i stugan och passade på att ta båten in till Byske, där har de ett jättefint utebad (och även havsbad som vi inte hann testa) De hade barnpooler, rutchkanor och bassänger samt massa hoppborgar.

Vi har cyklat till skatestället på carlshöjd, till Eriks stora glädje så är Sune just nu helt tokig i skateboard. Han älskar att titta när pappa åker och kämpar själv varje dag med sin egen miniskateboard. Han vaktar både Eriks och sin skateboard som om de vore gjorda av guld, nåde den som rör pappas eller miiii miii (min) =) Erik får väl hoppas de håller i sig så att han är intresserad när han blir äldre också.

Idag har vi varit på busplaneten där det var väldigt lugnt och skönt, förmodligen pga att det var så fint väder. Sen har Sunes farmor och farfar varit barnvakt en stund ikväll medans vi åt middag på Allstar och gick på bio och såg Hanna

Bra start på semestern, imorgon blir de dock att röja upp här hemma, putsa lite fönster och sånt man inte hinner när man jobbar.

Midsommar och Storuman

Redan under båtresan ut till stugan slog vädret om och vi fick en jättefin kväll trots spöregnet när vi lämnade Umeå. Massa god mat åt vi och Sune lekte med sina kusiner på ön. På söndagen firade vi Erik som fyllde 30

Veckan efter midsommar var jag föräldraledig så jag och Sune passade på att åka upp till Storuman och hälsa på mormor och morfar, vi hade kanonväder och badade, var på bilbingo, grillade och busade massor. Sune har nu lärt sig att säga Pia (eller Biiia) som hans mormor heter, lite roligt att han lärt sig hennes namn innan han kan säga mormor/mommo. Han har även sagt eeent (Kent som hans morfar heter) Det har hänt massor med språket på kort tid nu, bland annat har han äntligen börjat kalla Erik för pappa istället för mamma =) Sune fick en egen kundvagn när vi handlade, gick fint tills vi kom till godishyllan, då var de bara att bära ut ett skrikande barn från affären. På fredagen började Storuman dagarna så vi hann gå en sväng innan jag åkte hem igen, Sune spande på karusellerna, nästa år kan han säkert åka några

Är nu inne på min sista arbetsvecka innan jag har 4 veckors semester, så härligt de ska bli

eelinws

Denna blogg handlar om mina små pojkar, Sune som är född 20091118 och Ebbe som är född 20130511.